By Admin

Kursplan: Barn och Ungdomar

Introduktion:

Kursen "Barn och Ungdomar" ger en introduktion till de olika aspekter som präglar barns och ungdomars liv och utveckling. Kursen fokuserar på både individuella faktorer och den omgivande miljön, och belyser hur dessa samverkar för att forma barns och ungdomars uppväxt. Kursen ger studenterna verktyg för att analysera och reflektera över frågor som rör barns och ungdomars rättigheter, välmående och delaktighet i samhället.

Innehåll:

1. Barns och Ungdomars Utveckling:

  • Fysisk, kognitiv, social och emotionell utveckling under barndomen och ungdomen.
  • Viktiga milstolpar och utmaningar i olika åldrar.
  • Teorier om barns och ungdomars utveckling.

2. Barns och Ungdomars Rätttigheter:

  • FN:s konvention om barnets rättigheter (CRC) och dess betydelse.
  • Barns och ungdomars rättigheter i Sverige.
  • Barnhälsovård och socialtjänstens roll.

3. Barns och Ungdomars Välmående:

  • Faktorer som påverkar barns och ungdomars psykiska och fysiska hälsa.
  • Riskfaktorer och skyddsfaktorer för ohälsa.
  • Främjande av barns och ungdomars välmående.

4. Barns och Ungdomars Delaktighet:

  • Barns och ungdomars rätt att delta i beslut som rör dem.
  • Olika former av delaktighet i hemmet, skolan och samhället.
  • Att skapa inkluderande och lyssnande miljöer.

5. Barns och Ungdomars Livsvärldar:

  • Familj, skola, fritid och kompisrelationer.
  • Digitala medier och dess påverkan på barns och ungdomars liv.
  • Sociala och ekonomiska faktorers inverkan på barns och ungdomars uppväxt.


Barns och Ungdomars Utveckling:

1. Fysisk Utveckling:

  • Spädbarn: Snabb tillväxt i vikt och längd, motorisk utveckling (exempelvis att greppa, rulla runt, krypa).
  • Småbarn: Fortsatt tillväxt, ökad motorik (exempelvis gå, springa, klättra), finmotorik (exempelvis rita, äta med bestick).
  • Skolbarn: Gradvis tillväxt, ökad muskelstyrka och koordination, puberteten (kroppsliga förändringar, könsmognad).
  • Ungdomar: Fortsatt fysisk utveckling, stabilisering av kroppsform och funktioner.

2. Kognitiv Utveckling:

  • Spädbarn: Sensorimotorisk intelligens (exempelvis utforska omgivningen med sinnena), börja använda språk.
  • Småbarn: Preoperativ intelligens (exempelvis symboliskt tänkande, fantasifull lek), språkförståelse och språkproduktion ökar.
  • Skolbarn: Konkret operationell intelligens (exempelvis logiskt tänkande, problemlösning), förbättrad förmåga att läsa, skriva och räkna.
  • Ungdomar: Formell operationell intelligens (exempelvis abstrakt tänkande, hypotetiskt resonemang), ökad metakognition (tänka om sitt eget tänkande).

3. Social och Emotionell Utveckling:

  • Spädbarn: Anknytning till föräldrar, sociala leenden, börja uttrycka känslor.
  • Småbarn: Självständighet, lek med andra barn, börja förstå och hantera känslor.
  • Skolbarn: Kamratskap, sociala roller, moralisk utveckling, ökad självkänsla.
  • Ungdomar: Identitetsutveckling, självständighet från familjen, romantiska relationer, hantera stress och utmaningar.

Viktiga Milstolpar:

  • Fysisk: Gå, springa, prata, äta själv, läsa, skriva.
  • Kognitiv: Lösning av problem, kategorisering, räkning, läsning, skrivning.
  • Social och Emotionell: Anknytning, lek med andra barn, hantera känslor, empati, samarbete.

Utmaningar i Olika Åldrar:

  • Spädbarn: Kolik, sömnproblem, separationsångest.
  • Småbarn: Trotsighet, rädslor, potträning.
  • Skolbarn: Skolproblem, mobbning, kompisproblem.
  • Ungdomar: Pubertet, identitetskriser, stress, riskfyllda beteenden.

Teorier om Barns och Ungdomars Utveckling:

  • Psykodynamiska teorier: Fokus på omedvetna processer och konflikter.
  • Behavioristiska teorier: Fokus på inlärning och beteendepåverkan.
  • Kognitiva teorier: Fokus på tankar och informationsbearbetning.
  • Humanistiska teorier: Fokus på självförverkligande och potential.
  • Ekologiska teorier: Fokus på samspelet mellan individ och omgivning.

Exempel på relevanta forskare:

  • Jean Piaget
  • Lev Vygotsky
  • Erik Erikson
  • John Bowlby
  • Albert Bandura



Barns och Ungdomars Rätttigheter:

1. FN:s Konvention om Barnets Rättigheter (CRC):

  • Antogs av FN 1989, ratificerad av Sverige 1990.
  • En internationell juridisk bindande överenskommelse om barns rättigheter.
  • Innehåller 54 artiklar som belyser barns grundläggande rättigheter.
  • Grundläggande principer:
    • Alla barn har samma rättigheter, oavsett kön, etnicitet, religion, funktionsförmåga eller annan status.
    • Barnets bästa ska alltid komma i första hand.
    • Barn har rätt att uttrycka sina åsikter och bli hörda.
    • Barn har rätt till liv, överlevnad och utveckling.
    • Barn har rätt till skydd mot våld, övergrepp och försummelse.

2. Barns och Ungdomars Rättigheter i Sverige:

  • Inkorporerade i svensk lag 2020.
  • Kompletterar och förstärker befintliga lagar som rör barn.
  • Några exempel:
    • Rätt till information och delaktighet.
    • Rätt till trygghet och skydd.
    • Rätt till utbildning och lek.
    • Rätt till god hälsa och välmående.

3. Barnhälsovård:

  • En preventiv och hälsofrämjande verksamhet för barn 0-18 år.
  • Erbjuder kostnadsfria hälsoundersökningar, vaccinationer och rådgivning.
  • Samverkar med andra aktörer, t.ex. socialtjänsten och skolan.

4. Socialtjänstens Roll:

  • Ansvarig för att utreda och ge stöd till barn och familjer i behov.
  • Kan erbjuda olika insatser, t.ex. ekonomiskt bistånd, familjebehandling och placering i jourhem eller familjehem.
  • Har en skyldighet att anmäla till socialnämnden om de misstänker att ett barn far illa.

Viktiga aktörer för barns och ungdomars rättigheter:

  • Barnombudsmannen (BO)
  • Rädda Barnen
  • UNICEF
  • Bris
  • Skolverket


Barns och Ungdomars Välmående:

Faktorer som påverkar barns och ungdomars psykiska och fysiska hälsa:

Individuella faktorer:

  • Genetik
  • Temperament
  • Hälsofaktorer
  • Funktionsnedsättning

Familjefaktorer:

  • Familjestruktur
  • Föräldraskap
  • Socioekonomisk status
  • Familjekonflikter
  • Missbruk och våld i hemmet

Sociala faktorer:

  • Kamratrelationer
  • Skolmiljö
  • Fritidsaktiviteter
  • Samhällsmiljö
  • Diskriminering och utanförskap

Riskfaktorer för ohälsa:

  • Fattigdom och social utsatthet
  • Bristande föräldrastöd
  • Våld och övergrepp
  • Mobbning
  • Psykisk ohälsa hos föräldrar
  • Missbruk och kriminalitet

Skyddsfaktorer för välmående:

  • Trygga och stabila relationer med vuxna
  • Positivt föräldraskap
  • Goda kamratrelationer
  • Engagemang i fritidsaktiviteter
  • En trygg och stödjande skolmiljö
  • Samhällsinsatser som främjar barns och ungdomars hälsa

Främjande av barns och ungdomars välmående:

  • Tidiga insatser och förebyggande arbete
  • Stärka familjer och föräldraskap
  • Skapa goda uppväxtmiljöer i hemmet, skolan och samhället
  • Bekämpa fattigdom och social utsatthet
  • Främja goda levnadsvanor
  • Investera i barn och ungdomars hälsa

Viktiga aktörer för att främja barns och ungdomars välmående:

  • Socialtjänsten
  • BVC
  • Skolan
  • Fritidsgårdar
  • Föreningar
  • Politiska beslutsfattare



Barns och Ungdomars Delaktighet:

1. Barns och Ungdomars Rätt att Delta i Beslut som Rör Dem:

  • FN:s konvention om barnets rättigheter (CRC) artikel 12: Barn har rätt att uttrycka sina åsikter och bli hörda i frågor som rör dem.
  • Barn och ungdomars delaktighet är en grundläggande demokratisk princip.
  • Delaktighet ger barn och ungdomar möjlighet att påverka sin egen situation och sitt eget liv.

2. Olika Former av Delaktighet:

  • Information: Barn och ungdomar har rätt att få information om frågor som rör dem.
  • Konsultation: Barn och ungdomar ska få möjlighet att ge sina synpunkter och åsikter i frågor som rör dem.
  • Beslutsfattande: Barn och ungdomar ska få möjlighet att delta i beslut som rör dem.
  • Barnbudget: En del av kommunens budget avsätts för att barn och ungdomar ska få möjlighet att påverka hur pengarna ska användas.

3. Delaktighet i Hemmet, Skolan och Samhället:

Hemmet:

  • Barn och ungdomar kan delta i beslut om familjens vardag, t.ex. mat, fritidsaktiviteter och regler.
  • Föräldrar kan skapa en delaktig kultur i hemmet genom att lyssna på sina barn och ungdomar och ge dem möjlighet att ta ansvar.

Skolan:

  • Barn och ungdomar har rätt att delta i beslut om sin skolgång, t.ex. kursplaner och skolregler.
  • Skolan kan skapa delaktighet genom att ha elevråd, klassråd och andra forum där barn och ungdomar kan uttrycka sina åsikter.

Samhället:

  • Barn och ungdomar kan delta i beslut om frågor som rör dem på kommunal, regional och nationell nivå.
  • Det finns många olika organisationer och forum där barn och ungdomar kan engagera sig.

4. Att Skapa Inkluderande och Lyssnande Miljöer:

  • Vuxna behöver vara lyhörda och respektfulla för barns och ungdomars åsikter.
  • Det är viktigt att skapa en atmosfär där barn och ungdomar känner sig trygga och bekväma att uttrycka sig.
  • Vuxna behöver anpassa sin kommunikation och sitt språk till barns och ungdomars ålder och mognadsnivå.


Barns och Ungdomars Livsvärldar:

1. Familj, Skola, Fritid och Kompisrelationer:

Familj:

  • Den viktigaste sociala arenan för de flesta barn och ungdomar.
  • Familjen ger trygghet, kärlek och stöd.
  • Familjens struktur och dynamik har stor påverkan på barns och ungdomars utveckling.

Skola:

  • En viktig arena för lärande och socialt samspel.
  • Skolan har en stor roll i barns och ungdomars identitetsutveckling.
  • Skolkvalitet och kamratrelationer har stor påverkan på barns och ungdomars välmående.

Fritid:

  • En möjlighet till avkoppling, lek och socialt samspel.
  • Fritidsaktiviteter kan ge barn och ungdomar en positiv identitet och stärka deras självkänsla.

Kompisrelationer:

  • Vänner är viktiga för barns och ungdomars sociala och emotionella utveckling.
  • Kompisrelationer ger barn och ungdomar möjlighet att känna sig delaktiga och bekräftade.

2. Digitala Medier och Dess Påverkan:

Positiva effekter:

  • Tillgång till information och kunskap.
  • Möjlighet att hålla kontakt med vänner och familj.
  • Kreativa uttrycksformer.

Negativa effekter:

  • Skärmtid kan leda till minskad fysisk aktivitet och sömnproblem.
  • Risk för nätmobbning och kränkningar.
  • Oberoende av ålder, kan orealistiska skönhetsideal och jämförelser leda till nedsatt självkänsla.

3. Sociala och Ekonomiska Faktorers Inverkan:

Fattigdom och social utsatthet:

  • Ökad risk för ohälsa, problem i skolan och utanförskap.
  • Bristande resurser kan leda till stress och oro hos barn och ungdomar.

Diskriminering och utanförskap:

  • Kan leda till nedsatt självkänsla och negativa attityder till sig själv och andra.

Viktiga aktörer för att stödja barns och ungdomars livsvärldar:

  • Föräldrar
  • Lärare
  • Fritidsledare
  • Socialtjänsten
  • Politiska beslutsfattare
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Denna webbplats använder cookies. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du vår användning av cookies. 

>
Skip to content