By Admin

Kursplan: Socialpedagogik

Syfte:

Kursen syftar till att ge studenterna en grundläggande förståelse för socialpedagogikens teori och praktik. Studenterna ska få verktyg för att analysera och reflektera kring sociala problem och utmaningar i relation till individen och samhället. Kursen ska även ge studenterna förmåga att kritiskt granska och använda socialpedagogiska metoder i sitt arbete med socialt utsatta barn, ungdomar och vuxna.

Mål:

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • Redogöra för socialpedagogikens historiska framväxt och teoretiska grundsyn.
  • Identifiera och analysera sociala problem och utmaningar i relation till individen och samhället.
  • Reflektera kring socialpedagogens roll och ansvarsområde i arbetet med socialt utsatta barn, ungdomar och vuxna.
  • Kritiskt granska och använda socialpedagogiska metoder i sitt arbete med socialt utsatta barn, ungdomar och vuxna.
  • Kommunicera och samverka med relevanta aktörer i socialt arbete.

Innehåll:

Kursen innehåller följande moment:

  • Socialpedagogikens historia och teori
  • Sociala problem och utmaningar i samhället
  • Socialpedagogens roll och ansvarsområde
  • Socialpedagogiska metoder
  • Kommunikation och samverkan i socialt arbete

Inlämningsuppgift

Kursen färdigställs genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Denna webbplats använder cookies. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du vår användning av cookies. 

>
Skip to content