Kursplan: Socialpedagogik
Syfte:
Kursen syftar till att ge studenterna en grundläggande förståelse för socialpedagogikens teori och praktik. Studenterna ska få verktyg för att analysera och reflektera kring sociala problem och utmaningar i relation till individen och samhället. Kursen ska även ge studenterna förmåga att kritiskt granska och använda socialpedagogiska metoder i sitt arbete med socialt utsatta barn, ungdomar och vuxna.
Mål:
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för socialpedagogikens historiska framväxt och teoretiska grundsyn.
- Identifiera och analysera sociala problem och utmaningar i relation till individen och samhället.
- Reflektera kring socialpedagogens roll och ansvarsområde i arbetet med socialt utsatta barn, ungdomar och vuxna.
- Kritiskt granska och använda socialpedagogiska metoder i sitt arbete med socialt utsatta barn, ungdomar och vuxna.
- Kommunicera och samverka med relevanta aktörer i socialt arbete.
Innehåll:
Kursen innehåller följande moment:
- Socialpedagogikens historia och teori
- Sociala problem och utmaningar i samhället
- Socialpedagogens roll och ansvarsområde
- Socialpedagogiska metoder
- Kommunikation och samverkan i socialt arbete
Inlämningsuppgift
Kursen färdigställs genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift.